Pátá generace BMW řady 7 (interní kódové označení F01) je podle tiskových materiálů automobilky ztělesněním výjimečného stylu, luxusu a jízdních zážitků. Při uvedení do prodeje budou k dispozici modely BMW 750i, BMW 740i a BMW 730d. Chybět nebudou ani provedení BMW 750Li a BMW 740Li s rozvorem prodlouženým o 140 mm.
Novinka přichází se zcela novým designem karoserie i provedením interiéru, nový je podvozek i pohonné jednotky a převodovky. Jak už se u nejvyšší řady vozů značky BMW začíná stávat zvykem i novinka přijíždí prošpikována nejmodernějšími prvky zvyšujícími úroveň aktivní bezpečnosti i komfortu.
Nový styl exteriéru i interiéru
Design karoserie páté sedmičky nepředstavuje tak revoluční krok jakým byl vzhled čtvrté generace při jejím uvedení v roce 2001, ale to neznamená, že by se novinka nevyznačovala sportovní elegancí nebo detaily, ke kterým budou zákazníci chvíli hledat cestu. Kromě velkého rozvoru, dlouhé kapoty motoru a krátkého předního převisu je typickým rysem nové generace sedmičky především prostor pro posádku, který byl opticky opět posunut dále dozadu. Tímto efektem - v kombinaci s nízkou střechou - působí automobil přirozeně dynamickým a sportovním dojmem. Tyto tvary jsou dále zvýrazněny boky vozu, jež opticky obepínají kola a vytvářejí výraznou boční linii. Nízká silueta ve spojení se silně skloněným čelním sklem a jemně směrem vzad se svažující střechou mohou dokonce vyvolat dojem velkého kupé.
BMW řady 7 srovnání s předchozí generací |
Rozměr |
BMW řady 7 (F01) |
BMW řady 7 (E65) |
rozdíl |
Délka [mm] |
5072 |
5039 |
+33 |
Šířka [mm] |
1902 |
1902 |
0 |
Výška [mm] |
1479 |
1491 |
+12 |
Rozvor [mm] |
3070 |
2990 |
+80 |
Interiér nového BMW řady 7 má nabídnout nadstandardní vnitřní prostor pro cestující sedící vpředu i vzadu ve všech směrech a zároveň má představovat ukázku moderního luxusu. BMW se u páté generace vrací k palubní desce i středovému panelu natočeným směrem k řidiči a voliči převodovky umístěnému na středové konzoli. Hlavní část přístrojové desky je vyrobena ze zcela nově vyvinutého materiálu, jehož povrchová úprava připomíná kvalitní kůži. Nicméně i tak bude k dispozici na přání dodávané kožené čalounění přístrojové desky. Výplně interiéru jsou poprvé u luxusní limuzíny značky BMW provedeny z hliníku. BMW je současně prvním automobilovým výrobcem, který na vybrané ovladače používá namísto konvenčního galvanizování speciální keramiku.
Prodloužená provedení nového BMW řady 7 mají nabízet maximální možný komfort na zadních sedadlech. Prodloužen byl nejen prostor pro nohy, ale pozměněn byl také tvar střechy tak, aby se dosáhlo zvětšení prostoru pro hlavu. Vzadu jsou dvě samostatná sedadla s centrálně umístěným ovladačem systému iDrive. Sedadla lze samostatně nastavovat – v rozmezí 70 mm lze měnit sklon opěradel. Na přání je pro prodloužené modely připravena například čtyřzónová klimatizace. Ve výbavě mohou být také ve stropě umístěná zrcátka, ventilace sedadel, masážní sedadla, dvě verze zábavních systémů s DVD přehrávačem a dvojicí displejů umístěných na zadních stranách předních sedadel. Tento systém může být ovládán buď dálkovým ovladačem, nebo prostřednictvím systému iDrive.
BMW řady 7 srovnání s konkurencí |
Rozměr |
BMW řady 7 (F01) |
Audi A8 |
Mercedes-Benz třídy S |
Jaguar XJ |
Lexus LS |
Délka [mm] |
5072 |
5062 |
5076 |
5090 |
5030 |
Šířka [mm] |
1902 |
1894 |
1872 |
1898 |
1875 |
Výška [mm] |
1479 |
1444 |
1473 |
1448 |
1465 |
Rozvor [mm] |
3070 |
2944 |
3035 |
3034 |
2970 |
Pod kapotou
O pohon nového BMW řady 7 se starají zcela nové motory, které se s koncepcí BMW EfficientDynamic vyznačují vysokou mírou poskytované dynamiky a zároveň i úsporností. Nová generace BMW řady 7 nastupuje pouze s přeplňovanými motory a nabídku pohonných jednotek opustily atmosférické agregáty. Zajímavá je také skutečnost, že pod kapotou verzí 740i a 740Li již není vidlicový osmiválec o objemu 4,0 l s výkonem 225 kW (306 k), ale na jeho místo nastoupil řadový šestiválec Twin Turbo s přímým vstřikováním o výkonu 240 kW (326 k). Pozornost si rozhodně zaslouží i změny u verzí 750i a 750Li, kde sice zůstal zachován vidlicový osmiválec, ale namísto objemu 4,8 l má nová pohonná jednotka objem 4,4 l, přeplňování Twin Turbo a přímé vstřikování paliva (200 bar), díky čemuž se výkon zvýšil z 270 kW (367 k) na 300 kW (407 k). Turbodmychadla a katalyzátory jsou umístěny neobvykle doprostřed mezi dvě řady válců, což umožnilo překonfigurovat sací a výfuková potrubí a minimalizovat tak tlakové ztráty. Nejméně viditelné změny nastaly u verze 730d, kde je stále využíván šestiválcový turbodiesel o objemu 3,0 l, ale nyní s třetí generací přímého vstřikování common rail. Došlo na zvýšení výkonu ze 170 kW (231 k) na 180 kW (245 k). BMW mluví, v případě tohoto motoru, o světové premiéře.
BMW řady 7 |
Motor |
750i |
740i |
730d |
Zdvihový objem [cm3] |
4395 |
2979 |
2993 |
Válce/ventily |
8/4 |
6/4 |
6/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] |
300/5500-6400 |
240/5800 |
180/4000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] |
600/1750-4500 |
450/1500-4500 |
540/1750-3000 |
Max. rychlost [km/h] |
250 |
250 |
245 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
5,2 |
5,9 |
7,2 |
Komb. spotřeba [l/100 km] |
11,4 |
9,9 |
7,2 |
Emise CO2 [g/km] |
266 |
232 |
192 |
Síla motorů je v novém BMW řady 7 vedena k zadním kolům prostřednictvím zdokonalené šestistupňové převodovky, která má přepracovanou řídicí elektroniku a současně důkladně upravený měnič točivého momentu. Výsledkem úprav mají být rychlejší změny stupňů, zlepšená účinnost a výjimečný komfort. Převodovka dokáže řadit dolů o více než jeden rychlostní stupeň stejně rychle jako když řadí pouze o jeden. V případě, že řidič náhle stiskne naplno plynový pedál, čímž aktivuje funkci kick-down, převodovka rychle podřadí, a to až o čtyři rychlostní stupně. Naprostou samozřejmostí je možnost sekvenčního řazení prostřednictvím elektronického voliče umístěného na středovém tunelu.
Na podvozku je použito zcela nové řešení při konstrukci přední nápravy. Poprvé v historii je u sedanu značky BMW využito řešení s dvojitými příčnými rameny. Vzadu zůstává dále optimalizovaná integrální víceprvková patentovaná náprava. Závěsy všech kol jsou z větší části vyrobené z hliníku. Vozy BMW 750Li a BMW 740Li jsou standardně vybaveny vzduchovým odpružením zadní nápravy. Novinkou je systém Integral Active Steering, který kombinuje aktivní řízení, měnící podle jízdní situace převod, s aktivním řízením kol zadní nápravy.
Vše pro maximální bezpečnost a komfort
Nové BMW řady 7 přichází s mnoha aktivními prvky zvyšujícími úroveň aktivní bezpečnosti a komfortu. Jedná se především o integrální systém aktivních tlumičů, spojený i s dalšími systémy vozu, adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go, systém upozorňující na nechtěné vybočení z jízdního pruhu, Head-Up displej, systém nočního vidění, který je schopen rozpoznat a upozornit na lidskou postavu, systém Side View či couvací kameru. Standardem je adaptivní tempomat udržující vzdálenost od vozu před vámi (s funkcí Stop & Go za příplatek) nebo například také bi-xenonové světlomety s funkcí denního svícení, jež mohou být doplněné natáčecí adaptivní funkcí, případně odbočovacími světly, nebo systémem variabilního rozdělení světelného kuželu.
Vedle prvků, které aktivně i pasivně přispívají k maximální bezpečnosti i jízdnímu komfortu je nové BMW řady 7 vybaveno vyspělými audio- a multimediálními systémy, které využívají kapacitu pevného disku. Podle tiskových materiálů automobilky je pátá generace řady 7 prvním automobilem na světě, umožňujícím přímé a neomezené připojení k internetu, které může být součástí koncepce BMW ConnectedDrive.
Nová generace BMW řady 7 se veřejnosti poprvé představí na letošním podzimním autosalonu v Paříží. Prodej bude zahájen koncem roku.